Főállású angyalnak jelentkezem

Varga-Orvos Valéria, tanár, népi játék és kismesterség szakoktató, játszóház-vezető
vovaleria@gmail.com, 70/361-43-36
Munkakör: „A Sakk röpködő nagykövete”
Civil tevékenységem: BMNE

Az integráció jegyében szeretném a SAKK segítségével – mely egyszerre tudomány, sport, játék és művészet – a tanulásban akadályozott (régi nevén enyhén értelmi fogyatékos) gyermekeket, (és az elesetteket, hátrányos helyzetűeket, kirekesztetteket) egy asztalhoz ültetni ép embertársaikkal a Vodafone és a Speciális Nevelésért Alapítvány összefogásával.
Azon munkálkodnék, hogy a sakkozás országosan – minél szélesebb körben – elterjedjen a tanulásban akadályozottak iskoláiban, s ez kapcsolati hálót hozzon létre közöttük és az épek között.
Önerőmből a környező megyékig jutottam. Nyugdíjba vonulok – telve az elhivatottság érzésével, tettrekészséggel, sok tapasztalattal. És nem értem munkám végére!


Talán elnézőek lesztek velem, ha beleolvastok a pályázatomba, s megértitek céljaimat és indíttatásomat.

Köszönettel és üdvözlettel:
Varga-Orvos Valéria


http://www.facebook.com/vodafonefelelossegvallalas?v=wall&story_fbid=129912287020347&ref=mf



"A sakk előkészítő az életre" /Benjamin Franklin/

A pályázat bő kifejtése (800 karakteren túl)
(„A Sakk röpködő nagykövete”)

A választott szervezet, melynek égisze alatt tevékenységemet folytatnám: a Speciális Nevelésért Alapítvány.
Az Alapítvány célja a Békéscsabán élő speciális szükségletű gyermekek életkörülményeinek javítása, a társadalmi életbe történő beilleszkedésének elősegítése. Tevékenységek: kulturális, sport, egészségvédő és környezetvédelemmel összefüggő programok, támogatások.

Varga-Orvos Valéria vagyok, rajz-biológia szakos általános iskolai tanár. Népi játék- és kismesterség szakoktatói végzettségem van, s ezen belül népi játszóház-vezetői végzettséget szereztem.
Pályám utolsó 23 évét gyógypedagógiai intézményben töltöttem, s a művészetek mellett egy szellemi sportban – a SAKKBAN – találtam meg azt a lehetőséget, mellyel legtöbbet tehettem a speciális szükségletű gyermekekért a társadalmi életbe történő beilleszkedésük érdekében.
Nem vagyok gyógypedagógus.
A szárnyaim alatt nevelkedő gyerekeket mindig olyan tevékenységekbe és helyzetekbe igyekeztem bevonni, ahol esély nyílt számukra, hogy felnőjenek a feladathoz.
Mert az integrációnak nemcsak olyan útja van, hogy az épek támogatják, gyámolítják a sérülteket, a fogyatékkal élőket. Ők is tudnak adni az épeknek.

Most az integráció jegyében szeretném a sakk kimeríthetetlenül gazdag eszköztárának segítségével – mely egyszerre tudomány, sport, játék és művészet – a tanulásban akadályozott (régi nevén enyhén értelmi fogyatékos) gyermekeket, (valamint az elesetteket, hátrányos helyzetűeket, kirekesztetteket) egy asztalhoz ültetni ép embertársaikkal a Vodafone Magyarország Alapítvány és a Speciális Nevelésért Alapítvány összefogásával.

Hiszen – kicsiben – ezt tettük eddig is, amikor:
– olyan Sakk-játszóházakat szerveztünk, ahol tanítványaim adták a feladatokat ép társaiknak. (http://www.mezesbabos.hu/tevekenyseg_sakkjatszohaz.html)
– Visszalátogattunk tanítványaimmal azokba az iskolákba, ahonnan hozzánk kerültek, s megtanítottuk a régi iskolatársakat olyan sakk-játékokra, amit ők még nem ismertek (Pl. négyessakk)
– A békéscsabai strandon nyilvánosan bonyolítottuk a nálunk hagyományos „Bajnokok Bajnokságát”
– Családi vasárnap: négykezes családi bajnokság testvér, szülő, nagyszülő szövetségessel
Internetes fejtőversenyt hirdettünk más iskoláknak a tanítványaim által szerzett matt-feladványokból
– 100 matt-feladványból áló gyűjtemény megalkotásán munkálkodunk
– stb.

Jelenleg, jórészt önerőből illetve aprócska pályázatok segítségével, a környező – megyénkbeli városokig és a környező régiónkba tartozó – megyékig jutottam.

Elérkezett nyugdíjba vonulásom ideje – telve az elhivatottság érzésével, a tettrekészséggel, „zsákomban” a sok tapasztalattal…
És nem értem még munkám végére, most kezdenék belejönni…

A kapott angyalszárnyakkal nagyobb távolságokra is elmerészkedhetnék: azon munkálkodnék, hogy a sakkozás országosan is – minél szélesebb körben – elterjedjen a tanulásban akadályozott gyermekeket nevelő iskolákban, s ez kapcsolati hálót hozzon létre közöttük – és az épek között is.
Hogy ez a mindennapi csoda, ami nekem és a gyerekeknek annyi meglepő, nem várt örömöt szerzett, ne hamvába hulló, elfeledhető helyi kezdeményezés legyen, hanem életerős gyökeret verjen országszerte.

A projekt elemei:
Országos versenyrendszer működtetésének elindítása eddigi - 11 év óta működő – versenyrendszerünk alapjain, melyet kezdeményezésemre iskolánk indított el 2000-ben.
Versenyek szervezésének elindítása más megyékben is
Iskolák feltérképezése – végiglátogatása az előadásaimmal, játszóházaimmal
Szakkörök beindításának segítése iskolákban
Referencia-iskolaként való működés
Szülők és lakókörzet bevonása – családi sakkprogramok szervezése
Sakk-kuckó létrehozása és működtetése közintézményben
Médianyilvánosság
Honlap működtetése
SAKK-FÓRUM
Internetes versenyek meghirdetése
Kiadványszerkesztés
Publikáció folytatása
Havi hírlevél
Az év zárása Országos Konferenciával
Fekete-fehér éjszaka a város Web-kamerája alatt
A „Szervezet”által majd még elképzelt, ideillő pluszfeladatok (ha jobban ráéreznek az ízére)
Az érintettek (gyerekek) feléledt kreativitásából és meglóduló fantáziájából fakadó - egymást generáló - menetközbeni ötletek

Pl. a minap éjszakai sakkozással csatlakoztam a ping-pong doki példájára városunkban beindított éjszakai focizáshoz. Sikere volt!

S hogy én milyen munkakört tölhetnék be?
Lehetnék
    pedagógus…

    animátor…
    koordinátor…
S mindez – két szárnnyal megtoldva – együttesen tehetne engem a
„Sakk Röpködő Nagykövetévé”.
Varga-Orvos Valéria
Esély Pedagógiai Központ
http://www.c3.hu/~jokaialt





http://www.mezesbabos.hu

A Békés megyei Népművészeti Egyesület tagja
Díj: Békés Megye Népművészetéért
A Békés Megyei Népművészeti Egyesület Felügyelőbizottságának tagja,
szövő, mézeskalácsos, tojásfestő

Kabalánk: SAKK MATT-ild